WEKO3
アイテム
大学のゼミナールにおける心理的安全性と集団凝集性が大学生の創造性に及ぼす影響 : 階層線形モデリングによるアプローチ
https://doi.org/10.19002/AA1205610X.27.27
https://doi.org/10.19002/AA1205610X.27.2776afd47f-b409-46c2-b78b-1f08105e0677
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 共通タイプ(1) | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-11-11 | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | 大学のゼミナールにおける心理的安全性と集団凝集性が大学生の創造性に及ぼす影響 : 階層線形モデリングによるアプローチ | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||
その他のタイトル | Influence of Psychological Safety and Group Cohesiveness on Creativity in University Seminars : A Hierarchical Linear Modeling Approach | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
作成者 |
厨子, 直之
× 厨子, 直之
研究者総覧
100000844_ja.html
× 堂西, 晴香
|
|||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 創造性 | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 心理的安全性 | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 階層線形モデル | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | Creativity | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | Psychological Safety | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | Hierarchical Linear Model | |||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine how the creativity of seminar students is affected by psychological safety and group cohesiveness in university seminars. Although there is considerable research that attributed the source of creativity to individual traits and psychological factor, there is evidence that some group-specific traits are the main determinants of creativity rather than individual factors. In this study, a sample of 197 students and 41 seminars obtained from a questionnaire survey administered to a total of 230 third-year students belonging to 20 national and private universities in Japan is included in the analysis. The following two findings were revealed through the results using a hierarchical linear model : First, the creativity of seminar students was higher in seminars where the level of psychological safety was higher. Second, there was no statistically significant relationship between group cohesiveness of the seminar and the creativity of the seminar students. These findings suggest that, in seminars conducted in a professional education context, just increasing cohesiveness is insufficient and it is essential to provide educational support to create a psychologically safe group environment where seminar members can honestly and frankly exchange opinions. This supports seminar students to formulate their own ideas and solve problems creatively and autonomously. | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||
出版者 | 和歌山大学経済学会 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||
item_1725499675744 | ||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||
記事種別 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
値 | 論文 | |||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||
ID登録 | 10.19002/AA1205610X.27.27 | |||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||
関連情報 | ||||||||||||||||
識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||
関連識別子 | 1880490X | |||||||||||||||
関連情報 | ||||||||||||||||
識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||
関連識別子 | AA1205610X | |||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 和歌山大学経済学会研究年報 en : The annals of the Economic Society, Wakayama University 巻 27, p. 27-49, 発行日 2023-09-30 |