WEKO3
アイテム
中学校家庭科における地域の食文化と防災学習を関連付けた授業開発と実践
https://doi.org/10.19002/0002006743
https://doi.org/10.19002/000200674349af6290-c27d-4e9a-967a-820494f2e788
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 共通タイプ(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学校家庭科における地域の食文化と防災学習を関連付けた授業開発と実践 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | チュガッコウ カテイカ ニオケル チイキ ノ ショクブンカ ト ボウサイ ガクシュウ オ カンレンズケタ ジュギョウ カイハツ ト ジッセン | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development and Practice of a Lesson about Local Food Culture Linked to Disaster Prevention Learning in Junior High School Home Economics | |||||
言語 | en | |||||
作成者 |
山本, 奈美
× 山本, 奈美 |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校家庭科 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 食文化 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 防災学習 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ローリングストック法 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 金山寺味噌 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Local food culture and disaster prevention are useful themes for home economics classes. In this study, these themes were combined and redesigned as a lesson for home economics at the junior high school level. The lesson consisted of three parts: first, stockpiling food for disasters; second, traditional food preservation techniques; and third, practical training in cooking rice using plastic bags as a disaster preparedness tool. By tasting the rice with Kinzanji miso, the students were encouraged to think about their dietary habits in times of disaster. The results of the post-class questionnaire showed a high evaluation as a disaster prevention learning. Many students were confident and motivated by the cooking practice. In addition, they could view food culture in the context of their lives in the future. Time allocations and combinations of activities need to be improved in the lesson. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 和歌山大学教育学部 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
item_1725499675744 | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.19002/0002006743 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13425331 | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00257966 | |||||
書誌情報 |
ja : 和歌山大学教育学部紀要. 教育科学 en : Bulletin of the Faculty of Education, Wakayama University. Educational science 巻 75, p. 47-54, ページ数 8, 発行日 2025-02-07 |